×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

۸۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری آسم قابل پیشگیری است

معاون بهداشتی دانشگاه  اظهار داشت: ۸۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری آسم قابل پیشگیری است.

عامرنیوز : دکتر مهدی دلاوری، به مناسبت هفته ملی پویش جمعیت از ۲۵ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری گفت: “اصلاح باورهای نادرست درباره آسم” شعار این هفته نامگذاری شده است.

وی افزود: آسم بیماری التهابی و غیرواگیر ریه است که تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بروز می کند ، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری آسم رنج میبرند و سالیانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به علت این بیماری فوت می شوند.

دکتر دلاوری تصریح کرد: آسم از نظر کاهش سال های مفید و همراه با سلامتی انسان هم ردیف بیماری های خطرناک دیابت و نارسایی کبد قرار دارد.همچنین خسارات جانی و مالی ناشی از بیماری آسم بسیار زیاد است بطوریکه در مجموع هزینه‌های اقتصادی ناشی از آسم بیش از مجموع هزینه‌های ناشی از ابتلا به ویروس ایدز و بیماری سل در جوامع می‌باشد.

وی، با اشاره به اینکه آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است، افزود: تغذیه با شیر مادر به ویژه در ۶ ماهه اول زندگی موجب کاهش ابتلا به بیماری آسم و آلرژی می گردد.

دکتر دلاوری، با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری آسم قابل پیشگیری است، تصریح کرد: در صورت به کار بستن اصول پیشگیری و درمان آســم، می توان این بیماری را کنترل کرده و افراد مبتلا دارای زندگی طبیعی و فعال و عملکرد مناسبی خواهند بود.

وی، سرفه بیش از ۳تا ۴هفته (معمولاً خشک، اغلب در اواسط و آخر شب و اوایل صبح یا هنگام ورزش)، خس خس و تنگی نفس را شایع ترین علائم آسم بیان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است ولی آنچه که تاکنون مشخص شده، نشان می دهد که آسم محصولی از ترکیب عوامل محیطی (مانند دود، عوامل عفونی ویروسی، مواد حساسیت زا و تماس های شغلی)، سبک و نحوه زندگی (مانند عدم تحرک، غذاهای آماده، دود سیگار و … ) و خصوصیات زیستی و ذاتی فرد (ژنتیک) (مانند وجود سابقه انواع آلرژی ها در افراد خانواده) می باشد.

دکتر دلاوری، شستشوی پتو و ملحفه ها در آب داغ و خشک کردن در آفتاب یا توسط اتوی داغ، وجود روکش مناسب بالش و تشک، حتی الامکان عدم استفاده از فرش در اتاق خواب، نظافت و گردگیری مبلمان و اجتناب از نگهداری آنها در اتاق خواب، شستشوی پرده ها و اسباب بازی های پشمی و پارچه ای کودکان، حفظ حرارت منزل زیر ۲۰ درجه سانتی گراد و رطوبت کمتر از ۵۰ درصد، نظافت و بهداشت خانه های آلوده به طور منظم و کامل و در صورت امکان استفاده از حشره کش ها (این عمل بدون حضور بیمار در خانه صورت گیرد و پس از آن نیز تهویه لازم در خانه باید انجام شود)، اجتناب از مصرف و همچنین اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان، پرهیز از نگهداری حیوانات در خانه و … را از راه های پیشگیری از آسم برشمرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.