×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کاشان بعنوان شهر جهانی نساجی سنتی معرفی شد

فرماندار ویژه کاشان و دبیر شهر ملی نساجی سنتی، از جهانی شدن چهارمین رویداد فرهنگی این شهرستان در میراث جهانی یونسکو خبر داد.

عامرنیوز : دبیر شهر جهانی نساجی سنتی با اعلام این خبر گفت: کاشان که از سال ۱۳۹۷ در شورای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی نساجی از سوی هیات داوران انتخاب شده بود، امسال با نظر شورای جهانی نساجی نامزد شهر جهانی شد.

‌زارعی اضافه کرد: پس از دو مرحله بازدید رئیس و اعضای شورای جهانی صنایع دستی، گزارش پرونده ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی برای متخصصان این حوزه در آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا ارسال شد و پس از طی این روند، سند کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی صادر شد.

محمدشریف زارعی تصریح کرد: بر اساس منابع مکتوب، در سده یازدهم هجری، هشت هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بوده که خود نشان از تاریخ کهن این هنر در این منطقه دارد.

فرماندار ویژه کاشان و دبیر شهر ملی نساجی سنتی با تاکید بر پژوهش‌های صورت گرفته، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان‌ منحصر به فرد بوده و طراحی نقوش و شیوه بافت در هیچ‌ جای دیگر ایران دیده‌ نمی‌شود، اذعان داشت: دریافت ۸۷ نشان ملی و جهانی توسط هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلو‌بافی، سفال‌گری و ثبت شهر جهانی نساجی سنتی، کاشان را در حوزه صنایع دستی تبدیل به یک شهر منحصر به فرد جهانی کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در خصوص این رویداد بین المللی، ضمن تبریک این مهم به شهروندان و جامعه هنری کاشان، اذعان داشت: اکنون، صیانت از این داشته مهم به یک وظیفه همگانی تبدیل شده و این خود آغاز راهی بزرگ است. وی فعال بودن بیش از ۳۰ کارگاه تولیدی مرتبط با نساجی سنتی و اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ هنرمند در رشته های مختلف و مرتبط با نساجی سنتی را نشان از دیرینگی این هنر در منطقه کاشان و پویایی شهرستان در این حوزه دانست.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان، مخمل‌بافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی ، رنگ‌رزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان را از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی دانست و تأکید کرد: وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بالغ بر ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ- موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص نموده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.