×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

۳۰ درصد از خسارات به باغات انار کاشان مربوط به مگس مدیترانه‌ای و کرم‌گلوگاه است

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان ضمن اشاره به تحمیل خسارات به باغات انارT گفت: ۳۰ درصد از خسارات به باغات انار کاشان مربوط به مگس مدیترانه‌ای و کرم‌گلوگاه است.

عامرنیوز :رضا مظلومی با بیان اینکه سطح زیر کشت انار در شهرستان کاشان یک هزار و ۶۰ هکتار است، اظهار داشت: عمده انار تولید شده در منطقه کاشان در بخش مرکزی و سپس بخش نیاسر قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارقام انار موجود در کاشان شامل رقم زاغه، انباری، نادری و ساوه است، اظهار داشت: مهمترین عوامل کاهش تولید در شهرستان کاشان خسارت آفت کرم گلوگاه انار و مگس میوه مدیترانه‌ای است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با بیان‌ اینکه آفتاب سوختگی نیز یکی از عوامل کاهش کیفیت میوه است، ابراز داشت: مگس میوه مدیترانه‌ای از سال ۱۳۹۴ وارد شهرستان کاشان شده که معمولا در اواخر شهریورماه با خنک شدن هوا و همزمان با رسیدن میوه انار به این محصول خسارت وارد می‌کند.

مظلومی افزود: شهرستان کاشان واقع در شمال استان اصفهان با دارا بودن بیش از ۹ هزار هکتار باغ متشکل از ۲۳ گونه محصولات باغی از نظر سطح باغات دارای رتبه دوم و از نظر تنوع حائز رتبه اول در بخش باغبانی استان اصفهان است و خسارت کرم گلوگاه انار در سال‌های مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سابقه کاشت زعفران در منطقه کاشان و فصل برداشت این محصول در این ایام اظهار داشت: برداشت زعفران در شهرستان کاشان از دهه سوم مهرماه از مناطق کوهستانی شهرستان آغاز و تا اوایل آذرماه در مناطق دشت و کویری شهرستان ادامه دارد.

مظلومی ضمن اشاره به آمار و ارقام مربوط به حوزه کاشت زعفران در منطقه کاشان تصریح کرد: شهرستان کاشان سطحی معادل ۱۰۰ هکتار زعفران کشت دارد که بخش نیاسر در روستاهای حسنارود و علوی بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد زعفران در شهرستان پنج کیلوگرم در هکتار است، تاکید کرد: با توجه به اینکه نیاز آبی زعفران کم بوده و صرفه اقتصادی بالایی نیز دارد، در جهت اصلاح الگوی کشت و ترویج توسعه کشت گیاهان کم آب بر در سال‌های اخیر سطح زیر کشت آن در شهرستان توسعه یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.