×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

گزارش اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص مقابله با ویروس‌کرونا در شورای شهر کاشان

یکصد و چهل و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر کاشان با موضوع گزارش اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص مقابله با ویروس‌کرونا، در سالن جلسات ساختمان شورای شهر برگزار شد.

به گزارش عامرنیوز به نقل از  روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان: دکتر سید علیرضا مروجی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با حضور در صد و چهل و چهارمین جلسه صحن علنی شورای شهر کاشان از مزایای بحران ویروس کرونا مصداق همدلی و هم زبانی مردم شهرستان کاشان و آران و بیدگل با یکدیگر و با مدیریت شهری دانست و مراتب قدردانی را از مسئولین شهری،پرسنل بهداشتی و خدماتی، خبرنگاران وفعالین رسانه و مردم حاضر در صحنه بجای آورد همچنین به ارئه گزارش‌ های طبقه بندی شده در خصوص بیماری کرونا جهت استحضار اعضای شورای شهر پرداخت.

همچنین علی هاشمی طاهری، عضو شورای شهر سوالاتی را در خصوص ویروس کرونا پرسید: نخست آنکه آیا مبتلایان به کرونا پس از بهبود باز هم  ناقل هستند و یا ممکن است مجددا مبتلا شوند؟ آیا امکان برگزاری تجمعات مذهبی تا پایان خرداد ماه وجود دارد؟ وضعیت عبور و مرور از مبادی شهر به چه صورت است؟ در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا ویروس و فوتی‌های بر اثرآن در کاشان چند نفر است؟ و در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان به پاسخ دهی این سوالات پرداخت و گفت: از آنجایی که این ویروس ناشناخته است هیچ کس نمی تواند پاسخ قطعی درمورد سوال نخست بدهد اما بطور کلی در اکثر بیماری‌های عفونی سیستم ایمنی بدن خودش را با آن تطبیق می‌دهد و درمقابل آن مقاومت می‌کند و علت آن که بیماری‌هایی شبیه آنفولانزا هرسال بازهم مبتلایانی دارد به آن جهت است که تغییری در ژن آن حاصل می‌شود و انواع دیگر آن شیوع می‌یابد؛ با این همه در خصوص کوئید۱۹ هیچکس با قاطعیت نمی‌تواند بگوید که مقاومت در بدن ایجاد می‌کند یا خیر؛ همچنین در خصوص دوره واگیری ویروس کرونا نیز نمی‌توانیم با قاطعیت حرف بزنیم ولازم است مطالعات و تحقیقات گسترده‌تری چه بسا درطول سالیان آینده صورت بگیرد اما درحال حاضر ۱۴ روز پیش از ابتلا و ۱۴ روز پس از آن را به عنوان دوره احتیاط بیان می‌کنند.

وی افزود: درسال جاری به احتمال بسیار زیاد از تجمعات مذهبی چون برنامه‌های ماه رمضان و راهپیمایی روز قدس محروم خواهیم بود که اعلام نهایی آن توسط رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

شورای شهر کاشانمروجی در خصوص ورود و خروج و قرنطینه شهر اذعان کرد: اطلاعات در خصوص قرنطینه و ایجاد طرح زوج و فرد در شهر‌ها کاملا محرمانه است و اعمال یا عدم اعمال قرنطینه حتی در اختیار هیچ استانی نبوده‌ است و تصمیم‌گیری در خصوص آن تنها در سطح ستاد ملی صورت می‌گیرد.

وی با تقدیر از همکاری اصناف،روحانیون و مسئولان شهری کاشان در عملی کردن تصمیمات ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: شیوع این ویروس در سطح شهرستان کاشان منجر به تغییرات مثبت فرهنگی به خصوص در حوزه خیرین شده‌است؛ خیرینی که تا پیش از این تمایل به ساختن ساختمان و کارهایی از این قبیل داشتند امروز وارد گود شدند و در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی یاری می‌دهند نمونه بارز آن ایجاد آزمایشگاه تشخیص کرونا درکاشان بود که به نوبه خود درسطح کشور کم نظیربود؛ امید آن است که این فرهنگ در جامعه نهادینه و همیشگی شود.

مروجی در آخر یاد آورشد: منطقه کاشان به سبب کم‌تحرکی، تغذیه‌ نامناسب‌، بالا بودن احتمال سکته مغزی و قلبی به میزان دو برابرکشوری و سایر رفتارهای نامناسب یک منطقه آسیب پذیر بوده است و طبیعی است باشیوع بیماری‌هایی چون کوئید۱۹ به شدت درگیر شود لذا کنترل وضع موجود و ارتقا فرهنگ امیدوسلامت نیازمند همگرایی و کمک همه اقشار جامعه و مسئولین است.

 دکتر مسعود دهقانی،رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، با بیان آنکه ویروس کرونا در تمامی جهان شیوع پیدا کرده و لاجرم همه به آن مبتلاخواهد شد گفت: نحو ابتلا افراد به ویروس کرونا بسته به سیستم شخصی دفاعی و ایمنی بدن و میزان هجمه این ویروس به بدن است، سیستم دفاعی بدن در مواجه با هراندازه از ویروس عملکرد یکسان دارد لذا رعایت نکات بهداشتی چون شست ‌و شوی مکرر دست‌ها بهترین راه مقابله با این ویروس است چراکه از میزان ورود ویروس به بدن می‌کاهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتری جهت نابودی این ویروس خواهدداشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه بحث فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت شخصی و محیطی به مرور درحال کم شدن است که این مورد ضریب و شدت ورود ویروس به بدن و ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

دهقانی در خصوص فاصله گذاری هوشمند گفت: این فاصله گذاری در راستای فاصله گذاری اجتماعی که در اسفند ماه ابلاغ شد است وزارت خانه براساس آن سطوح فعالیت‌ها را برمبنای در خانه ماندن دسته بندی کرد و در نتیجه آن تنها مشاغل حساس بهداشتی و غذایی جز مشاغل سفید بودند که می‌توانستند فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: در طرح فاصله گذاری هوشمند که از بیست و سوم شروع شد به مشاغل خاکستری اجازه فعالیت مشروط به ثبت نام در سامانه سلامت، گرفتن تاییدیه از مرکز بهداشت وزارت‌خانه، دریافت بارکد از اتخادیه و صنف خود و نصب آن در محل کسب خود بود که این بارکد به معنای صحت و سلامت کامل فروشنده و پذیرش تمام شروط وزارت خانه مثل استفاده از ماسک ،فاصله گذاری، جلوگیری از تجمع در صنف خود، ضدعفونی سطوح و… است.

دهقانی با بیان آنکه  از زمان آغاز و اجرای این طرح حدود ۲ هزار صنف وارد سامانه شدند و مجوز دریافت کردند و مابقی صنوف در صف دریافت تاییدیه هستند افزود: در صورت رعایت تمامی نکات فاصله گذاری هوشمند می تواند بیش از ۹۵ درصد امکان ابتلا به بیماری را بکاهد لذا این اقدام اولین و مهم ترین اقدام در خصوص مقابله با ویروس است که متاسفانه در کاشان آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است .

وی در خصوص طرح غربالگری اذعان کرد: در مرحله اول این طرح همه شهروندان ملزم به ثبت نام در سامانه و انجام غربالگری بودند که بالای ۸۰ درصد از شهروندان در این طرح شرکت کردند و به نتیجه رسیدیم؛ هم اکنون وارد مرحله دوم این طرح شده‌ایم که متوجه غربالگری افراد آسیب پذیر چون زنان باردار، مبتلایان به فشارخون بالا، دیابت و … است و هدف از انجام این طرح شناسایی به موقع مبتلایان و درمان خانگی آنها در جهت کاهش ترافیک کاری بیمارستان است.

دهقانی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود کوئید۱۹ تا پایان سال ادامه داشته باشد در این مدت طولانی تنها می‌توان مانع فعالیت، صنوف پرخطر مانند مجتمع‌ها و برگزاری تجمع‌ها و گردهمایی‌ها شد و مابقی صنوف لاجرم باید به فعالیت خود ادامه دهند لذا بهترین راه مقابله با این ویروس پیش از کشف واکسن آن رعایت نکات بهداشتی شخصی ومحل کاراست.

 دکتر علیرضا مفرح، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان آنکه ویروس کرونا تهدیدها و فرصت‌های زیادی را درکشورایجاد کرده است گفت: همدلی، هم زبانی و هم افزایی همه مسئولین و اقشار مردم با دانشگاه علوم پزشکی جهت مقابله با ویروس کرونا بسیار درخشان بوده ‌است و بنظر می‌آید درحال حاضر کاشان شرایط مساعد و روبه بهبودی دارد با این حال لازم است مراقبت‌ها و فاصله گذاری اجتماعی به درستی انجام شود تا به زودی با مهار این بیماری کاشان بدل به یک الگو در کشور شود.

شورای شهر کاشانوی افزود: کشور ایران به سبب مدیریت خوبی که در حوزه کرونا داشت که بخش عمده آن به سبب وجود وزیر بهداشت متعهد و با سطح علمی بالا بود در جهان بدرخشد و در مقیاس کشوری نیز شهر کاشان به سبب اقدامات صحیح،همکاری مردم و نهاد‌های شهری همچنین وجود کادر مجرب و متخصص و در راس آن علیرضا مروجی مدیر توانمند و با سطح علم و آگاهی زیاد توانسته است بسیار خوب ویروس کرونا را مدیرت و کنترل کند.

دکتر محمد حاجی جعفری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با بیان آن که شهر کاشان در نمایش همدلی و هم‌سوی در مقابله با کرونا ویروس یک الگو کشوری است گفت: از ابتدای شروع بحران کرونا در کاشان دوشنبه ۲۵ فروردین تنها روزی بود که هیچ فوتی‌ای در کاشان و آران و بیدگل نداشتیم و این مهم پس از فراز و نشیب‌های پشت سرگذاشته علی رغم آگاهی به وجود بیماران بدحال زیاد در بیمارستان نشانه خوب و امیدوارکننده‌ای است.

وی تصریح کرد: از ابتدای شروع بحران تا امروز جلسات مکرر و طولانی‌ای برگزار کردیم تصمیمات متفاوتی جهت مقابله با این ویروس اتخاذ کردیم همچنین تمام امکانات موجود بیمارستان را برای مبارزه با ویروس کرونا بسیج کردیم از جمله آن تخلیه کامل بیمارستان شهید بهشتی کاشان و سیدالشهدای آران وبیدگل جهت مداوای بیماران مبتلا به کوئید۱۹ و فراخوان و جذب برخی نیروهای  بیمارستان‌های خصوصی به بیمارستان شهید بهشتی بود.

حاجی جعفری ضمن تشکر از بیمارستان‌های خصوصی که درجریان مقابله با بیماری کرونا با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کردند اذعان‌کرد: خیرین سلامت حضور درخشانی در مقابله با کرونا درکاشان داشتند به گونه‌ای که بالغ بر۳۳۰میلیارد ریال در عرصه تجهیزات و اقلام مورد نیاز کمک کردند.

وی تصریح کرد: در این مدت توانستیم از اعتبارات وزارتخانه حدود۹۱ میلیارد ریال ، تجهیزات سرمایه‌ای برای بیمارستان دریافت کنیم که شامل سی‌تی‌اسکن، بنتی لاتور، مانیتور وسایر دستگاه‌های درمانی و‌تشخیصی است علاوه بر آن توانستیم باوجود کم بودهای موجود اقلام حفاظتی قابل قبولی را نسبت به سایر شهرها از طریق وزارتخانه و خیرین تهیه کنیم که برخی از این اقلام شامل ۹۰ هزار ماسک ،۵۰۰هزار ماسک جراحی، بالغ بر ۱۰۰هزارگان حفاظت فردی و ۱۰هزار لیترموادشوینده است.

حاجی جعفری با اشاره به زحمات بی‌وقفه و متعهدانه کادرپزشکی و درمانی کاشان تصریح کرد: حدود۲۰۰نفر از کادر پزشکی ازجمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی و اکثر معاونین آن، خود به کروناویروس مبتلاشدند با این همه هنوز زنجیره انتقال این ویروس بطور کامل خنثی نشده ‌است به گونه‌ای که روزانه حدود‌۲۰‌تا‌۳۰ مریض در بیمارستان بستری می‌شوند و برای مدیریت این وضعیت نیاز به کمک‌های کشوری است.

وی افزود: با وجود نیازمندی بیماران غیر کرونایی به محیط درمانی پیشین نگرانی از امکان ایجاد پیک دوم بیماری درکاشان تصمیم گیری در خصوص بازگرداندن بیمارستان شهید‌بهشتی به حالت اولیه خود را با وسواس و خلل روبرو می‌کند درحال حاضر بطور روزانه تغییرات بیماران و وضعیت ویروس را روزانه مانیتور و چک می‌کنیم علاوه برآن وزات نیز دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی را ارائه کرده که با بررسی و اشتراک گذاری آن با سایرمتخصصان سعی در اتخاذ تصمیم صحیح داریم درحال حاضر بازگشایی مطب‌ها و کلینیک‌ها بارعایت فاصله گذاری زمانی در دستورکار قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.