×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کاشان جزو پنج شهر اول ایران در کتابت نسخ خطی است

نویسنده و پژوهشگر کاشانی گفت: کاشان در سرشماری فهرست دست نوشته های ایران (دنا) جزو پنج شهر اول ایران در کتابت نسخ خطی است.

حسن عاطفی، نویسنده و پژوهشگر کاشانی، در نشست بررسی جایگاه کتاب و کتابخانه ها در تاریخ کاشان در سومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان اظهار داشت: بر اساس بررسی و آمار فهرست دست نوشته های ایران (دنا) ، کاشان همراه شهرهای تهران، قم، مشهد، یزد جزو پنج مرکز کتابت کتاب های نسخ خطی در ایران می باشد که این امر نشان دهنده جایگاه علمی و آموزشی این شهر در طول تاریخ است.

وی با بیان اینکه مفهوم کتابداری و آثار کتابت در ایران به دو دوره قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می شود افزود: در قرن های متمادی کاشان دارای کتابخانه های معتبری بوده است که بدلیل حملات اقوام مختلف ویران شده است ولی با وجود این اتفاقات تداوم فرهنگی کاشان ادامه پیدا می کند.

عاطفی افزود: کاشان در دوران حکومت صفویه یکی از مراکز فرهنگی و تجاری ایران به حساب می آمد و بنابر نوشته های مورخین این شهر را بندری معرفی می کنند که کالاهای خارجی وارد شده به کشور از این شهر به نقاط دیگر ارسال می شده است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان تصریح کرد: در دوران افشاریه، زندیه و قاجاریه خاندان های زیادی در کاشان مانند نراقی ها، نطنزی ها، ضرابی ها و یثربی ها از پیشتازان علم بوده اند و آنها با استخدام منشی هایی نسبت به کتابت کتاب ها اقدام می کردند.

وی گفت: زمانی که نادرشاه افشار سرزمین هند را فتح کرد یکی از غنائمی که به ایران آورد کتابخانه معتبری از نسخه های کهن و نفیس بود که بخشی از این آثار در مسیر بازگشت سپاه نادر در هنگام عبور از کاشان در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.

عاطفی خاطرنشان کرد: وجود دو زلزله ویرانگر در تاریخ کاشان و بلاهای طبیعی در طول تاریخ باعث شد تا بسیاری از کتابخانه های معتبر شهر و نسخ خطی در این شهر از بین برود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.