×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

رییس جمعیت کویر سبز کاشان در نشست مشترک انجمن توسعه فرهنگی اجتماعی فین با فرماندار چشمه سلیمانیه را نیازمند توجه جدی و بیشتر مسؤولان دانست.

به گزارش پایگاه خبری فین به نقل از پورتال خبری کاشان در این نشست خسرو اعتماد رییس جمعیت کویر سبز کاشان بر اهمیت چشمه سلیمانیه برای شهرستان کاشان و به ویژه کشاورزان این منطقه تأکید کرد.
وی افزود:چشمه سلیمانیه کاشان نیازمند تدبیر و برنامه ریزی مسؤولان شهرستان کاشان به ویژه متولیان امر از این نعمت خدادادی و بی بدیل است.  
در ادامه علی اصغر احمدیان رییس هیات مدیره انجمن توسعه فرهنگی اجتماعی فین ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن در سال گذشته و اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح الگوی کشت آبی در منطقه فین کاشان، گفت: استفاده بی رویه و نادرست از آب چشمه سلیمانیه بزرگترین چالش پیش رو است مه نیازمند برنامه ریزی نهادهای دولتی و خصوصی با همکاری سازمان های مردم نهاد از جمله جمعیت کویر سبز کاشان برای مقابله با این تهدیدات  است.
فرماندار کاشان نیز با تقدیر از پیگیری جمعیت کویر سبز و انجمن توسعه فین برای حل مشکل چشمه سلیمانیه،  همکاری فرمانداری کاشان را برای حفظ و حراست از آب چشمه ی سلیمانیه اعلام کرد.
 لازم به ذکر است پیش از این اعلام شده بود آب چشمه سلیمانیه  فین کاشان از ۳۶۰ لیتر در ثانیه به ۱۲۰ در ثانیه کاهش داشته است که  این میزان کاهش در دهه های  گذشته بی سابقه بوده است.
علاوه بر خشک سالی های اخبر، چاه هایی نیز در حریم چشمه حفر شده است که در کاهش آب چشمه سلیمانیه فین کاشان موثر بوده است ضمن اینکه  گودالی نیز در حریم چشمه سلیمانیه فین کاشان حفر شده است که این کار غیر قانونی نیز در کاهش آب چشمه سلیمانیه فین کاشان نقش دارد.
چشمه سلیمانیه هفت هزار سال قدمت دارد و دارای ویژگی هایی است که برخی آن را معجزه حضرت سلیمان می دانند که البته این قضیه قابل اثبات نیست.
از ویژگی های آن یکی میزان  آبدهی  است که  بستگی به بارندگی سالیانه و فصل پرباران و کم باران ندارد و دبی آب همیشه ثابت است حتی در سال های خشک سالی این میزان تغییر نمی کند.
دومین ویژگی آن دمای آب است که در طول سال ثابت و روی ۱۰ درجه است، در زمستان که محیط سرد است آب گرم به نظر می رسد و در تابستان که محیط گرم است آب خنک به نظر می رسد.
در یک اتفاق نادر برای اولین بار یه دلائل نا معلوم  چشمه سلیمانیه فین کاشان با کاهش حجم آبدهی روبرو شد  و آبدهی آن به  مقدار ۲۳۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
به نظر کارشناسان حفر چاههای آب که در حریم و بالا دست این چشمه است نقش مهمی در کاهش آب دارد.
در حال حاضر میزان آبدهی چشمه سلیمانیه فین کاشان از ۳۶۰ لیتر در ثانیه به ۱۲۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
 لازم به ذکر است که مقدار زمینهای زارعی و باغی تحت پوشش چشمه سلیمانیه  ۱۰۰۰ هکتار و دارای ۱۷۰۰بهره بردار و عمده محصولات تحت پوشش آبیاری این چشمه انار و سیاه درخت ‹‹قیسی ، زردآلو ، آلوچه›› است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.