×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

لوح ثبت توغ شیخ رضا کاشان در فهرست ملی میراث ناملموس رونمایی شد

لوح ثبت «توغ شیخ رضا» کاشان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس شنبه شب طی آیینی با حضور جمعی از مسوولان و قشرهای مختلف مردم این شهرستان در حسینیه‌ هیات توغ شیخ رضا رونمایی شد.

پایگاه خبری عامرنیوز : رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در این آیین با یادآوری فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که محرم و صفر اسلام را زنده نگهداشته است، گفت: باید دانست که چه مولفه‌هایی باعث زنده نگهداشتن این ۲ ماه به عنوان بستر حیات اسلام شده‌ است.

حجت‌الاسلام مهدی بصیرتی افزود: نگهداری آداب و رسوم سنتی عزاداری‌های موجب شده تا محرم و صفر زنده بمانند و در پی آن اسلام نیز بقا و دوام داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: مردم ولایتمدار ایران با روش و سبک‌های عزاداری سنتی تاکنون توانسته‌اند باعث پایداری، قوام و زنده ماندن آیین‌های سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) باشند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان اظهار داشت: امروز دست‌هایی تلاش می‌کند آداب و رسوم سنتی محرم و صفر را از مردم بگیرند و دشمنان به جد از سال ۱۳۷۶ تاکنون می‌کوشند تا مردم را از آداب و رسوم کهن و عزاداری‌های سنتی دور نگه‌ دارند که هدف از این اقدام، جدا کردن مردم از امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: هدف دشمن افراط و تفریط در عزاداری‌ها و هیات‌های مذهبی است تا عده‌ای از مردم را از سیدالشهدا (ع) دور نگهدارد.

حجت‌الاسلام بصیرتی حفظ آداب و رسوم سنتی در سوگواری‌ها و ترویج فرهنگ عزاداری‌های سنتی را تنها راه نجات اسلام دانست و تاکید کرد: ابداع و نوع‌آوری بد نیست، اما انحراف‌ در عزاداری‌ها می‌تواند آنها را دچار لغزش کند و از بین ببرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با تاکید بر لزوم انتقال آداب و رسوم عزاداری‌های سنتی به نسل جوان، گفت: انجام هرگونه تلاش در هیات‌های مذهبی برای حسینی شدن شهر، کشور و جهان، حرکت به سمت ظهور و تمدن اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه جهان حسینی‌تر شود، آمادگی آن برای ظهور بیشتر خواهد شد، افزود: اگر در تمدن اسلامی قرار است نام امام زمان (عج) جهان‌گیر شود راهی جز فراگیر شدن نام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) که امام زمان (عج) هنگام ظهور، خودشان را با این نام معرفی می‌کنند، نداریم.

در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، قانوان الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون یاد شده مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده سه قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، موضوع میراث فرهنگی ناملموس «آیین توغ شیخ رضا» با گستره موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر کاشان، هفدهم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملومس ثبت شد.

توغ شیخ رضا از مشهورترین توغ‌های کاشان به شمار می‌رود که هدیه امام رضا (ع) به مردم این شهرستان است. این توغ از یک تیغه و بدنه برنزی و تیر چوبی تشکیل شده است.

این توغ ابتدا در بارگاه ملکوتی ثامن‌الحج علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) نگهداری می‌شد که شیخ رضا از خادمان امام رضا (ع) نزدیک ۴۰۰ سال پیش آن را به عنوان هدیه به کاشان آورده است.

توغ شیخ رضا را در روزهای هشتم و دهم (عاشورا) به دوره می‌برند و در پای آن عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.

در آیین رونمایی از لوح ثبت «توغ شیخ رضا» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس، شهردار، رییس شورای اسلامی شهر و رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.