×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

عرصه و حرایم محوطه باستانی سیلک کاشان بازنگری شد

معاون مدیر کل و سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از بازنگری عرصه و حرایم محوطه باستانی سیلک خبر داد.

پایگاه خبری عامرنیوز :مهران سرمدیان، معاون مدیر کل و سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت:بناهای تاریخی از جنبه های مختلف دارای عرصه ها و حریم های مصوب هستند که جهت مراقبت و حفاظت از آنها انجام می گیرد.

به گفته وی، محوطۀ باستانی سیلک دارای عرصه و حریم های مصوبی در سال ۱۳۷۸ بوده که به علت برخی مشکلات فنی، لازم به بازنگری بوده است.

وی افزود: یکی از اصلی ترین دلایل بازنگری، تعیین دقیق تر عرصۀ محوطه به واسطۀ گمانه زنی باستان شناسی و همچنین تعیین ضوابط حریم ها بر اساس گمانه زنی و شرایط موجود محدودۀ سیلک بوده است.

به گفته وی، به همین خاطر سال ۱۳۹۴ گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر محسن جاوری و با همکاری دکتر مجید منتظر ظهوری و دکتر جواد حسین زاده ساداتی اقدام به گمانه زنی جهت بازنگری عرصه و حرایم سیلک کردند که در نهایت پس از سه سال پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با ارگان های ذیربط، محدوده و ضوابط عرصه و حرایم بازنگری شده در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال جاری به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رسید که با پیگیری های این مدیریت در تاریخ ۱۲ آذر ماه سال جاری حریم جدید به امضا آقای دکتر مونسان به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، در ادامه با اشاره اینکه این مهم با پشتیبانی مالی و هماهنگی شهرداری کاشان اجرا شد گفت: شهرداری در طی این چند سال همکاری شایسته ای با مسئولین طرح و سازمان میراث فرهنگی داشته اند.

سرمدیان، تصریح کرد: از این پس ضوابط بازنگری شدۀ سیلک، معیار ارزیابی ها و استعلام ها در محدودۀ سیلکبوده و نقشۀ طرح جدید نیز با همکاری شهرداری کاشان در محدوده های پیرامونی سیلک نصب خواهد شد تا شهروندان از محدوده های عرصه و حرایم آگاهی یابند.

وی اظهارداشت: سیلک با قدمتی در حدود ۸۰۰۰ سال، به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان مورد توجه قرار داشته است.

به گفته وی، استمرار ۸۰۰۰ سال سکونت باعث شده است تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر محوطه های باستانی قرار گیرد.

معاون مدیر کل و سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود: این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان های الف و ب در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۸ درفهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.