×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

شخصیت، تراز ویژگی های استاد عباس اعتماد فینی

در غروب نهمین روز از هشتمین ماه سال، به پاس بیش از هفتاد سال تلاش و صبوری برای فرهنگ و تمدن ایران زمین، سیلک نگین یگانه‌ی تمدن بشر، میزبان مراسمی برای پاسداشت زبان گویای سیلک بود.

عامرنیوز : سیدمحمدمهدی الوانی؛ عباس اعتماد فینی همان مردی که با چهره‌ی برگرفته از سالخوردگی روزگار، فکری جوان و اندیشه‌ی پویا دارد، استادی لایق، تلاشگری ممتاز و اندیشمندی پایدار که نامش و نشانش با تصویر معاصر از تمدن سیلک گره خورده است.

نام و نشان استاد؛ اعتبار گفتار و تلاش و هنرشان؛ زینت بخش موزه ها است، مردی که دیروز در پهنه‌ی سیلک به دمی کوتاه مورد تفقد قرار گرفت، آینه دار و سرمایه‌ی بینظر از دانسته هایی است که به همت تفکر همراه خود دارد.

آنچه ” عباس اعتماد فینی ” را از تمام زمین نشستگان و بینندگان جستارهای فرهنگی جدا می کند، همت بی پایان، تلاش بی مثال و اندیشه‌ی ناب اوست، او که نه به مکان، خود را وابسته دانست و نه برای زمان، فکر کرد به گوهر انسانیت آراسته شد.

شاید توصیف و تعریف ایشان از قلم نویسنده یا به سان مدح به نظر آید و یا استوره سازی ولی این مهم بایست روزی درک شود که تعالی و توسعه بستر انسانی در گرو توج ، حرمت گذاشتن و آموختن از هم عصرانمان حاصل خواهد شد.

آنچه در بیان ویژگی های استاد چه در جلسه تقدیر و چه در تعاریف رایج جا مانده است و حتماًٌ در کتاب زندگینامه‌ی ایشان مورد توجه است ” شخصیت ” ایشان است.

جامع نگر و جامع بودن شخصی ایشان اولین و مهمترین دلیل بر احترام و ادراک دانش ایشان است، استاد اعتماد نه به آن دلیل که هنرمندی زبردست و یا به جهت تقدیرات فراوان جامعه جهانی و یا رتبه نخستشان در باستان شناسی تجربی ایران زمین شایسته ی معرفی و توجه هستند، بلکه به جهت جامع بودن ویژگی های انسانی شایسته توجه و حتی الگوسازی هستند.

هر فردی حتی به کوتاه مدت در ارتباط با ایشان، استاد را فردی با محب ، متواضع، عالم و عامل می نام ، این ادراک افراد و اشخاص نه به سبب معرفی و بیان ویژگی های ایشان -که متاسفانه تا به حال کاری و فعلی در خور توانایی های ایشان انجام نشده است -که به دلیل داشته ها و درونیات ایشان است .

ما بایست به سادگی بدانیم و برای آینده خود و اطرافیانمان درک کنیم که پیشرفت و تعالی توسعه انسانی در گرو توجه به تمامی عوامل موثر در انسان و نه تنها توجه به یک بعد و یک روش است.

آنچه عباس اعتماد فینی را از کودکی در پهنه ی تاریخ به استادی فروتن و عالم در خدمت فرهنگ تبدیل کرده است ، دانش و کوشش او در یک بخش از تخصص و یا وجهی از شخصیت انسانی نیست، بلکه این احترام بالا و توجه خاص به پاس جامع ویژگی های انسانی ایشان است.

ایشان در خانواده چون محوری استوار، در میان هم نسلانش مردی پایدار، در میان هنرجویان استادی فاضل و در میان همکاران بزرگ مردی دانشمند است.

به جا و شایسته است در نگاه و نگرش به عملکرد استاد ” شخصیت ” ایشان را مجزا، متفاوت و آراسته برای درک عموم مورد توجه و پژوهش قرار دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.