×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

سیل اخیر ترسالی، تغییر اقلیم یا باروری نبوده است

پروفسور کردوانی منشأ بارش‌های اخیر در کشور را گرم شدن زمین، سوراخ لایه اوزون، آلودگی پلاستیکی و آلودگی شهری دانست.

عامرنیوز: همایش سیلاب‌های ایران با سخنرانی پروفسور کردوانی پدر علم کویر‌شناسی و استاد برجسته جغرافیا با موضوع علل وقوع سیلاب‌های اخیر روز گذشته در دبیرستان نمونه مردمی امام خامنه‌ای کاشان برگزار شد.

پروفسور کردوانی جغرافیدان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و پدر کویرشناسی ایران، به چگونگی رخداد سیل های اخیر ایران پرداخت همچنین به بایدها و نبایدهای منطقه کاشان و آران و بیدگل در مواجهه با سیل اشاره نمود.

چهره برجسته علمی کشور منشأ بارش‌های اخیر در کشور را گرم شدن زمین، سوراخ لایه اوزون، آلودگی پلاستیکی و آلودگی شهری دانست.

وی افزود: گرم شدن کره زمین باعث کمتر شدن بارندگی در مناطق کم باران و بیشتر شدن بارندگی در مناطق پر باران می شود و بارندگی نیز بی نظم شده است و در تابستان هم ممکن است ۱۲۰ میلیمتر باران ببارد.

ایشان ادامه داد :سیلی که آمده است ترسالی، تغییر اقلیم و باروری نبوده و اتفاقی بوده است و اگر مسئولین درست کار میکردند این بارندگی نعمت بزرگی بود.

ایشان عنون نمودند سدهای دز و کرج از گِل پر شده اند و منبع آبی کم شده است و برای خروج این گل و لای که ناشی از عدم مدیریت آب بوده است باید چاره ای صحیح اندیشید.

پروفسور کردوانی اضافه نمودند در ایران سه بلای سیل، زلزله و خشکسالی داریم که در سیلو  خشکسالی مهاجرت اتفاق می افتد و ساکنان دیگر به آن منطقه بر نمی گردد و مسئولین باید منابع مالی ساکنین را فراهم کنند چاه و قنات ها را احیا کنند و از مناطقی که هنوز سیل نگرفته استفاده کنند.

ایشان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حاضرین عنوان نمودند دریاچه ارومیه احیا نمی شود، و نباید به آن آب بست، چاه زدن های متعدد باعث کم شدن ارتفاع آب شده است و طبق قانون ظروف مرتبطه و سه منبع آبی دریاچه؛ امکان آبریز به دریاچه وجود ندارد و حتی آبهای دریاچه به سطح های پایین تر جاری می شود.

استاد ممتاز دانشگاه تهران درخصوص باغ فین گفت: وقتی پوشش گیاهی باغ فین از بین برود باغ فین هم خشک می شود.

ایشان فضای سبز اشتباه و سیمان کاری دور منطقه فضای سبز و چمن کاری را از علل خشک شدن پوشش گیاهی دانست.

در پایان به سوالهای شرکت کنندگان پاسخ داده شد و با اهدا تابلو فرش با تصویر پروفسور کردوانی که برای استاد خوشایند بود برنامه به اتمام رسید.

همچنین پروفسور کردوانی از عدم حضور فرماندار شهرستان کاشان و خبرنگاران در جلسه گلایه نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.