×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه، سلامت روزه دار را به خاطر می اندازد

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه دار نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد.

عامرنیوز : معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان کاشان، با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی مانند کاهش وزن، کاهش چربی خون بالا و… دارد، افزود: این روزها سفره های سحری و افطار با انواع غذاهای چرب و شیرین مثل حلوا، زولبیا و بامیه رنگین می شود و متاسفانه گاهی برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن، افزایش سطح چربی‌ و فشار خون، مشکلات گوارشی و… می‌شوند.

وی، با اشاره به خودداری از نوشیدن نوشابه های گازدار، شیرین و دوغ (با نمک و چربی بالا) در وعده سحری، توصیه کرد: بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، چند دقیقه پیاده روی نمایید.

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان کاشان تصریح کرد: استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و می توند مانع بروز یبوست شود.

وی افزود: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک و پرچرب مانند انواع کوکو و کباب پرهیز شود چون باعث تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.

دکتر سرافرازی، با بیان اینکه روزه خود را با آب ولرم، چای کمرنگ، شیر گرم با خرما و یا کشمش باز کنید، اظهار داشت: چای پر رنگ و قهوه در وعده سحری میل نکنید زیرا باعث دفع زیاد ادرار و همچنین تشنگی در طول روز می شوند.

وی یادآور شد: مصرف انواع نان سبوس دار مانند سنگک و پنیر همراه با سبزی یا گوجه فرنگی و یا گردو، فرنی یا شیربرنج، مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بــدون روغن در وعده افطار توصیه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.