×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

رفع شبهات، مهمترین دستاورد امام جواد(ع) در مناظرات بود

عضو هیأت علمی دانشگاه و مشاور مذهبی کانون خانواده رضوی در کاشان گفت: رفع شبهات مهمترین دستاورد مناظرات علمی و فقهی امام جواد(ع) با ظهور فرقه‌های  فکری، فرهنگی، عقیدتی منحرف بود.
عامرنیوز : دکتر بتول باقری شب شهادت جوادالائمه در نشست مجازی مشاوره اعتقادی و امام شناسی جوادالائمه با بانوان خادمیار رضوی در کاشان به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌های وضعیت قرمز کرونایی شهرستان ضمن تسلیت شهادت این امام همام افزود: مناظرات علمی امام جواد علیه السلام یکی از نکات بسیار مهم و ارزشمند حیات آن حضرت است.
وی با تاکید بر برگزاری این مناظرات در دوره امام رضا(ع) اظهارداشت: این مناظرات در دوره امام جواد(ع) بیشتر بود و به اوج خود رسید.
این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برخی عالمان و بزرگان تصور نادرستی از ناتوانی امام جواد(ع) به دلیل سن کم آن حضرت در پاسخ‌گویی به سوالات داشتند تصریح کرد: حتی به همین دلیل خیلی وقت‌ها با دستور مامون به برگزاری مناظره با حضور علمای مسلمان، یهودی و مسیحی و آزمودن امام و به خیال خام خود پایین آوردن شان ایشان اقدام می‌کردند که شکست می‌خوردند.
باقری با یادآوری اینکه آنان با طرح یکسری سوالات قصد به چالش کشیدن جوادالائمه و تحت‌الشعاع قراردادن مقام و منصب امامت آن حضرت را داشتند اضافه کرد: اما نهمین اختر تابناک امامت و ولایت با علم لدنی و الهی به تمام سوالات پاسخ میدادند و نقشه طراحان مناظره را خنثی می‌کردند.
وی ظهور فرقه‌های منحرف فکری، فرهنگی و عقیدتی را در دوره امام رضا (ع) و امام جواد(ع) تاکید کرد و افزود: یکی از مهم ترین کارهای ۲ امام عظیم الشان پاسخگویی به شبهات مطرح شده توسط این فرقه‌ها بود که با هدف کشف حقیقت یا از روی غرض‌ورزی و تخریب جایگاه و شخصیت جوادالائمه می‌پرسیدند.
این مشاور کانون خانواده رضوی در کاشان یکی از مهمترین دستاوردهای امام جواد علیه السلام را رفع هرگونه شبهات عقلی، سیاسی، فقهی و فرهنگی از سوی مسلمانان و‌ غیر مسلمانان دانست و گفت: طرح این شبهات از روی علم و دانش و برای فهم مسایل یا از سوی غیر مسلمانان برای کاستن از ارزش امام بود.
خانم دکتر باقری با بیان اینکه حتی تاریخ اهل سنت گویای این واقعیت پاسخگویی امام جواد علیه السلام با سن کم آن حضرت در مناظرات علمی است ادامه داد: آن حضرت هیچ وقت در هیچ مناظره‌ای مغلوب مامون و دسیسه‌های وی نشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح بحث خود شناسی و خداشناسی ادامه داد: خودشناسی از نظر لغوی به معنای اصلاح و تهذیب اخلاق اما در اصطلاح مهم‌تر و به معنی بهره‌برداری انسان از استعدادها و نیروهای به ودیعه گذاشته خداوند در وجودش برای رسیدن به تکامل، سعادت و معنویت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه خودشناسی را یکی از راه‌های بهره‌برداری از این استعدادها و  رسیدن انسان به تکامل عنوان و اضافه کرد: خداوند متعال در کل فطرت انسان را خداخواه و به قول قرآن کریم فقرای نیازمند به خدا «یا ایها الناس انتم الفقرا والله غنی الحمید»یعنی مردم محتاج خدا با تمام اعضا و جوارح معرفی کرده است که رمز و راهکار این نیاز و خدامحوری در خودشناسی انسان است.
خانم دکتر باقری افزود: بر پایه آموزه‌های دینی ما خودشناسی بهترین راه انسان برای نیاز به خداشناسی و خداخواهی است تا بفهمد که چه گوهری و از کجا آمده است و به کجا خواهد رفت.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به  این کلید واژه مهم و اساسی خودشناسی برای ورود به خداشناسی است تا ما بفهمیم خدای غنی و حمید خوب  می‌داند به چه شکلی و به چه صورتی نیازهای انسان را برطرف کند.
به گفته وی شناخت مقام خلیفه اللهی خدا برای انسان یکی دیگر از نتایج خودشناسی است.
مشاور مذهبی کانون خانواده رضوی در کاشان در پایان مباحث اعتقادی و امام شناسی خود کتاب‌های بخشنده غریب از آقای قزلی، آسمانی ترین مهربانی‌ها از سید مهدی شجاعی، زندگانی امام جواد(ع) از ولادت تا شهادت از محمد کاظم قزوینی، صحیفه امام جواد(ع) نوشته جواد قیومی و محمدبن علی امام جواد(ع) از مرضیه محمدزاده را برای بانوان خادمیار که به صورت زنده سخنرانی را از صفحه اجتماعی اینستاگرام مشاهده می‌کردند معرفی کرد.
شایان ذکر است نشست مشاوره مذهبی کانون مشاوره خانواده خادمیاران رضوی با موضوع مباحث اعتقادی و امام شناسی جوادالائمه به مناسبت شهادت آن حضرت با همکاری کانون محلی کانون‌های خدمت رضوی در کاشان برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.