×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

حسادت ضد کرامات اخلاقی است

دبیر جامعه روحانیت کاشان خیر خواهی را از کرامات اخلاقی و حسادت ضد کرامات اخلاقی دانست و گفت: یک لحظه تفکر در باره عاقبت حسد بهترین کار برای ریشه کنی حسد است.

به گزارش پایگاه خبری عامرنیوز به نقل از خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهارشنبه شب در تفسیر قرآن که مسجد جامع  مسکن مهرکاشان برگزار شد با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد تا مکارم اخلاق را گسترش دهد، گفت: خیر خواهی از کرامات اخلاقی است و حسادت ضد کرامات اخلاقی است چرا که همانگونه که آتش چوب را نابود می کند حسادت نیز دین را نابود می کند.
 
وی از حسد به عنوان یکی از رذائل اخلاقی نام برد و افزود: انسان حسود در برابر خدا می ایستاد تا اینکه رقیب خود را شکست دهد و یا در برابر ولی فقیه خود می ایستد تا رقیب اش را از میدان خارج کند.
 
به گفته وی، دایره حسد به اندازه ای گسترده است که برخی اوقات بین عرفا و علمای بزرگ و علمای اخلاق نیز دیده می شود و با وجود اینکه سالها درس اخلاق داده است اما هنگامی که پای حسد به میان کشیده می شود کم می آورند و تسلیم می شوند.  
 
دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: انسان حسود به کسی که حسادت می کند ضرر نمی رساند بلکه  ضرر حسادت متوجه  خود او است از این رو انسان حسود اگر دقایقی با خودش حساب و کتاب کند متوجه خواهد شد حسادت او به دیگران ضربه نمی زند بلکه خودش ضربه می خورد.
 
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه یک لحظه تفکر در باره عاقبت حسد بهترین کار برای ریشه کنی حسد است، گفت: حسد متفاوت از غبطه خوردن است چرا که غبطه آرزوی انسان برای به دست آوردن آنچه دیگران به دست آورده اند، اما حسد مخالفت با آنچه دیگران به دیگران به دست آورده اند.  
 
وی همچنین با بیان اینکه  قرآن حتی تأکید بر غبطه نخوردن به دیگران دارد، گفت: خداوند در سوره مبارکه نسا می فرماید، انسان حتی نباید آرزوی داشتن آنچه دیگران دارند داشته باشد چرا که  خداوند آنچه را که صلاح انسان است برای او تعیین کرده است.
 
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نباید آنچه را دیگران دارند آرزو کرد بلکه باید آرزوی داشتن ایمان بیشتر و تقوای بیشتر داشت چرا که امکان دارد آنچه دیگران دارند برای برخی دیگر زیان آور باشد، اما موضوع به این معنا نیست که انسان برای به دست آوردن نیازهای خوب و ضروری خود تلاش نکند.
 
دبیر جامعه روحانیت در ادامه به راهکارهای کاهش حسد نیز اشاره کرد و عنوان کرد: تفکر در باره عاقبت حسادت، دعا برای موفقیت دیگران، تعریف از دیگران، کمک به دیگران، هدیه دادن و سلام به دیگران سبب خواهد شد تا حسادت را در انسان ریشه کن کند.
 
حجت الاسلام شاه فضل با تأکید براینکه انسان برای نابودی حسد باید تلاش کند، گفت: حسد مانند وزنه ای است که به پای انسان بسته و مانع پیشروی او خواهد شد از این رو  هر اقدام و هر عملی که برای نابودی حسادت انجام شود دستاورد آن به انسان خواهد رسید.
 
دبیر جامعه روحانیت کاشان یادآور شد: انسانهایی که به هیچ کس حسادت  نمی کنند و هر خیری به دیگران برسد آنها را خوشحال می‌کند چنین انسانهایی در ردیف اولیا الله هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.