×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

جهت پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید مصرف نمک یددار تصفیه شده الزامی است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: بهترین زمان خوردن قرص تیروئید صبح ناشتاست.

عامرنیوز : کتر محسن تقی زاده به مناسبت روز جهانی تیروئید، گفت: مهمترین اقدام تغذیه ای  برای حفظ سلامت تیروئید یک رژیم غذایی متعادل (رژیم غذایی کنترل شده از نظر کالری مطابق با سن، جنس و میزان فعالیت) است.

به گفته وی، حذف غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف قندهای ساده، استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه امگا ۳ ( که منبع آن بیشتر ماهی های روغنی آبهای سرد هستند)، کاهش مصرف نوشیدنی های کافیین دار، نوشیدن آب کافی در روز و دریافت کافی ید از دیگر اقدامات مفید در این راستا می باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: دارو درمانی در پرکاری و کم کاری تیروئید موثر بوده و رژیم درمانی تنها به صورت مکمل عمل می کند. علامت مشخصه پرکاری غده تیرویید،  کاهش وزن بعلت افزایش میزان متابولیسم پایه بدن و علامت بارز کم کاری تیرویید، افزایش وزن  بعلت کاهش میزان متابولیسم پایه می باشد لذا کنترل میزان کالری دریافتی حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: رژیم غذایی پرفیبر  و مصرف سویا با داروی لووتیروکسن تداخل دارد و همچنین زیاده روی در مصرف ید در افراد مستعد، احتمال ابتلا به کم کاری تیرویید را افزایش می دهد.

دکتر تقی زاده، با اشاره به اینکه در بیماری گواتر ساده که ناشی از کمبود ید در بدن می باشد لازم است منابع خوب ید و غذاهای دریایی مصرف شود و از مصرف گواتر وژن ها برای مثال آراکیدوزید موجود در پوسته سرخ بادام زمینی و تیو اگزازولیدین موجود در گیاهان خانواده چلیپاییان (کلم، کلم پیچ، بروکسل، گل کلم و شلغم) پرهیز شود.

 وی یادآور شد: گواتروژن ها در اثر حرارت تخریب می شوند لذا دوستداران کلم باید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنند و یا آن را بخار پز نمایند، بنابراین این افراد هنوز هم می توانند کلم را به عنوان یک آنتی اکسیدان ارزشمند و ضد سرطان مصرف کنند.

وی، با بیان اینکه میزان ید موجود در مواد غذایی معمولاً کم است، افزود: غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور غنی ترین منابع یـد مـی باشـند. مقـدار یـد شـیر و لبنیات، تخم مرغ و گوشت متغیر است و بستگی به فصل سال و میزان ید خاکی دارد که حیوان در آن پرورش یافته و از گیاهان آن تغذیه کرده است.

به گفته وی، میزان ید در میـوه هـا و سبزی ها بسیار پائین است، به علاوه میزان ید موجود در آنها نیز بسته به محل، فصل و روش پخت فرق می کند.

دکتر تقی زاده یادآور شد: اکنون رایج ترین و موثرترین روش در سراسر دنیا برای تأمین ید مورد نیاز بدن، استفاده از نمک ید دار است. از آنجایی کـه آب و خـاک کشـور مـا میزان ید کافی ندارد، جهت پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، مصرف نمک یددار تصفیه شده برای تمام افراد جامعـه بـه ویـژه زنـان باردار، کودکان، نوجوانان و …الزامی است.

وی، با اشاره به اینکه نمک تصفیه شده ید دار را در انتهای پخت به غذا اضافه نمایید تا ید آن در حداکثر مقدار آن حفظ شود، گفت: بهتر است نمک ید دار تصفیه شده را در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی و تیره با درپوش محکم نگهداری نمود چون نمک های ید دار اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند ید خود را از دست می دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.