×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تکریم از سادات بر ما لازم است

به گزارش پایگاه خبری عامرنیوز حجت الاسلام حسن صدیقی چهارشنبه شب در مراسم اهالی فین در مشهد اردهال با اشاره به اینکه ۱۰ ربیع مصادف با رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها  یکی از امامزاده های واجب التعظیم در ایران است گفت: تکریم از ذریه پیامبر (ص) و سادات وظیفه شرعی و دینی است.

حجت الاسلام صدیقی گفت: سادات باید قدر خود را بدانند یکی از بهترین سندها برای این موضوع آیه ” أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربى” است‏ .ای پیامبر به مردم بگو در ازای ۲۳ سال زحماتی که من برای شما کشیدم (راهنمایی، هدایت، دوری جستن از بت پرستی، ضلالت و گمراهی) یک چیز را مسئلت میکنم و آن مودت و محبت ذوی القربی من است.

وی افزود: قال رسول الله : أربعه أنا الشفیع لهم یوم القیامه چهار گروه هستند که خود من فردای قیامت شفاعت میکنم  گروه اول: کسانی که بعد از من از ذریه من احترام بگیرند. گروه دوم: کسانی که ذریه من از آنها درخواستی داشته باشند و حاجات آنان را برآورده کنند گروه سوم: هنگامی که شما به سراغ آنان می روی و میبینی که چه مشکلاتی دارند و گروه چهارم: کسانی که ذریه من را با قلب و زبان دوست بدارند.

وی با اشاره به اینکه تکریم سادات بر ما لازم است افزود: ما ایرانی ها این افتخار را داریم که میزبان امام معصوم حضرت رضا علیه السلام هستیم و طبق آمار اداره اوقاف تقریباً ۱۰ هزار امامزاده در گوشه و کنار شهرها و روستاها  دفن هستند که افتخاری است برای ما که ۴۰۰ امامزاده در قم هستند. بیشتر امامزاده ها وقتی به ایران آمدند گمنام زندگی کردند نخواستند دیگران آنها را بشناسند.

ایشان در ادامه گفتند: در تذکره حضرت عبدالعظیم حسنی آمده است: از دست سلطان ظالم فرار کردند در شهرهای مختلف می گشت تا در شهر ری از دنیا رفت. هر کدام از امامزاده ها در هرکجا هستند منبع برکات و خیرات هستند  و باعث نزول رحمت الهی هستند کما اینکه حضرت علی ابن باقر برکتی است برای این منطقه.

حجت الاسلام صدیقی ادامه دادند: دو سوال مطرح می شود که چرا امامزاده ها هجرت کردند؟  جواب این است که از دست ظالمان فرار کردند از دست بنی امیه وبنی عباس. بیشتر امامزاده ها در زمان حجاج بن یوسف ثقفی خبیثی که  ۱۲۰ هزار شیعه علی ابن ابی طالب را سربریده بود مردان وزنان شیعه را در زندانی بدون سقف و زیرآفتاب گرفتار کرده بود که غذای آنها مقداری نان که با خون شیعه علی ابن ابیطالب خمیر شده بود بودند.

وی گفت: این ها را میگویم که قدر خود را بدانید.مذهب تشیع به راحتی به دست ما نرسیده است که گاها انسان در برابر بعضی از سختی ها به زمین و زمان بد بگوید، باید تحمل کرد.

در زمان منصور دوانقی بسیاری از سادات روانه ایران شدند بیشتر پایه ها وستون ها ودیوارهایی که بنا کرد یک جوان شیعه را بین ستون میگذاشت در زمان هارون ۶۰ نفر از ذریه پیامبر را سر بریدند و سرها را در چاهی ریختند. از نظر اقتصادی آنقدر به بنی هاشم سخت گیری شد که زنان بنی هاشم به یک پیراهن نیاز داشتند .

 ایشان افزودند: اما سوال دوم اینکه چرا امامزاده ها کشور ایران را انتخاب کردند؟ در کشورعراق و کشورهای دیگر مثل ایران امامزاده نداریم. امامزاده ها میدانستند که مردم ایران ولایت مدارند مخصوصا قم، یزد، کاشان و نیشابور.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این بزرگواران چون احساس امنیت می کردند بسیاری از سادات زمانیکه امام رضا علیه السلام آمد همراه با امام رضا(ع) و بسیاری بعد از اینکه مامون ولایت عهدی را به امام رضا (ع) داد بسیاری از ذریه پیامبر آن موقع امدند و عده ای با کاروان حضرت معصومه آمدند.

به گفته وی: امامزادگان همه در یک مقام نیست مثل علما، مراجع عالیقدر، شهدا و انبیا .چنان که در قرآن کریم آمده است وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلَىٰ بَعْضٍ لذا چهار امام زاده واجب التعظیم داریم که درکشور ما هست تکریم ذریه پیامبر از باب علم هم قابل تکریم اند امامزاده ها ، ادمهای معممولی نبودند در قرآن کریم آمده است هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ  آیا آیا آنان که اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟

حجت الاسام صدیقی گفت: زمانیکه حضرت سلطانعلی(ع) به اینجا اعزام شد مردم مشکلات داشتند سوالهایی در خصوص احکام دین، نبوت، امامت و .. داشتند و امام باید فردی را اعزام میکرد که بتواند از پس سوالات و مشکلات برآید.

حضرت معصومه(س) فرزند بلافصل امام هفتم یک عالمه هستند.

عده ای سوالاتی نوشتند خدمت امام هفتم آورند تا جواب بگیرند امام در منزل نبود، فاطمه معصومه نوشته هارا گرفت و جوابشان را داد، کاروان در مسیر برگشت به امام برخوردند به امام گفتند فاطمه معصومه(س) جواب ما را دادند امام گفتند فداها ابوها جان پدر فدای این دختر . حضرت معصومه (س)ایشان عالمه بودند.

وی گفت: یک وجه دیگر تکریم امامزده ها ولایت مداری امامزاده هااست که در راه ولایت هزینه کردند و جان دادند.در نجف و مسجد کوفه قبر میثم طمار است و ایشان امامزاده نیستند چراباید از ایشان اینقدر تجلیل و احترام باشد چون در راه ولایت شهید شدند. مسلم ابن عقیل سفیر ولایت است امامزاده نیست اما سالهای قبل از تولدش پیامبر برایش گریه کرده است. ایشان برای دین هزینه داده اند. حضرت سلطانعلی سفیر ولایت ،شهیدراه ولایت، است آن هم درغربت است. فاطمه معصومه سلام الله علیها برای ولایت امام رضا به ایران آمد وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ

به گفته وی: وجه دیگر تکریم امامزاده تعریف ائمه از ایشان است از برای حضرت سلطانعلی سه امام از ایشان تعریف کرده اند.

ایشان توضیح دادند: وجه دیگر تکریم ذریه پیامبر (ص) نیز هجرت است

وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ

کسی که از خانه اش در راه خدا و رسول خدا از خانه اش هجرت کرد ولو با مرگ طبیعی از دنیا برود نزد خدا مقام دارد. در تاریخ نیامده است که حضرت سلطانعلی (ع) از مسیر مدینه تا این جا چه سختی هایی تحمل کرده است هجرت  باعث می شود که امامزاده ها  تکریم بشوند.

ایشان در پایان اضافه کردند: هر یک از امازادگان در هرجا بودند منبع خبر و برکت هستند هرچه قم دارد بواسطه روی گل حضرت فاطمه معصومه (س) دارد. برای خدا حرمی است مسجد الحرام ،برای پیامبر حرمی است مدینه طیبه، برای علی(ع) حرمی است کوفه و برای ما حرمی است شهر مقدس قم. مرکز نشر معارف اسلام و مذهب تشیع از قم است امام (ره) یک ثمره فیضه است از برکت فاطمه معصومه(س) هستند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.