×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بررسی موضوع تعیین خط مرزی کاشان و آران و بیدگل در شورای اسلامی شهرستان کاشان

موضوع تعیین خط مرزی کاشان و آران و بیدگل در شورای اسلامی شهرستان کاشان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش عامرنیوز به نقل از روابط عمومی شورای شهر کاشان صد و چهل و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با حضور اکثریت اعضای شورا، عاون سیاسی،امنیتی فرمانداری ویژه، رئیس اداره سیاسی،امنیتی و اجتماعی، رئیس و کارشناس اداره ثبت اسناد و املاک کاشان، کارشناسان و اصحاب رسانه با محوریت بررسی موضوع خط مرزی کاشان و آران و بیدگل، روز شنبه دهم خرداد ماه ۹۹ در صحن علنی شورای شهر کاشان برگزار شد.

علی رسول زاده،رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با بیان آنکه کاشان و آران و بیدگل دوموضوع جدایی ناپذیر است که باید به پیشرفت توامانشان اندیشید گفت: در پیشینه تعیین خط مرزی کاشان و آران وبیدگل با مشکلاتی مواجه بودیم که سبب نگرانی مردم و مسئولان شد و از این رو نمی‌خواهیم مجددا چنینی مشکلی پیش بیاید.

رسول زاده با تاکید به آنکه تعیین خط مرزی نیاز به عزم و اراده جمعی مسئولان و حمایت مردم دارد تصریح کرد: این موضوع در ادوار مختلف شورا مورد بحث بوده‌ که متاسفانه تا به حال تصمیم درستی در خصوص آن گرفته نشده است حال آن که احقاق حقوق مردم کاشان در همه موضوعات چه مبحث استان شدن کاشان چه مبحث خط مرزی باید دنبال شود.

وی با اشاره به جلسه ۳۰/۹/۹۸ که پیرامون خط مرزی برگزار شده بود بیان کرد: متاسفانه جلسه پیشین آنگونه که باید برگزار نشد، نتیجه رضایت بخشی نداشت و پس آن پیگیری های لازم از ادارات مختلف،شورای شهر به عنوان نماینده مردم و نماینده شهر برای این مهم توسط فرمانداری صورت نگرفت تا اینکه اخیرا پیشروی ها و پیگیری هایی در خصوص خط مرزی انجام گرفته‌است.

رسول‌زاده تصریح کرد: کاشان یک منطقه فرهنگی است و باتوجه به پیشینه تاریخی که دارد نباید نگاهمان نسبت به حدود آن نگاهی سلیقه‌ای و موضعی باشد بلکه نیازمند نگاهی وسیع با دید بالا است تا بتوانیم در پیگیری این مهم فارغ از جهت گیری‌های سیاسی، غیرسیاسی، جناحی وگروهی هماهنگ باشیم اما متاسفانه بیشتر ضربه‌هایی که تا کنون در کاشان خورده‌ایم به آن سبب است که ما در این خصوص هم راستا نبوده‌ایم.

وی افزود: این جلسه به جهت طرح مسئله خط مرزی کاشان و آران وبیدگل برای آگاهی اعضای شورا نمایندگان مردم و اصحاب رسانه برگزار شده تا بتوانیم بطورقانونی راهکارهایی را بیابیم تا با رعایت اصول که می‌تواند بین دو شهرستان مطرح شود جلو برویم.

رسول زاده اذعان کرد: متاسفانه هنوز به آنجایی نرسیدیم که مسئولین دو شهرستان،نمایندگان وشوراهایش با یکدیگر همفکری و هم یاری کنیم تا مشکلات بینمان حل شود به همین سبب با وجود آنکه در دوره چهارم ۹ میلیارد و در دوره فعلی حدود ۶ میلیارد برای پروژه کنارگذر هزینه کرده‌ایم این پروژه ناتمام مانده و زیر ساخت‌هایی که آنجا شده درحال نابودی است.

وی خاطره نشان کرد برگزاری جلسات متعدد پیرامون موضوع خط مرزی با حضور نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس،مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک استان در دستور کار قرار خواهد گرفت ،همچنین تمام اسناد و مدارک ثبتی در دست شهرداری برای بررسی دقیق تر و تعیین صحیح حدود مرزی کاشان و آران و بیدگل در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک کاشان قرار خواهد رفت.

علیرضا مفرح، نائب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با بیان آنکه علت جدایی خط مرزی کاشان و آران وبیدگل استان شدن کاشان بوده‌ است گفت: یک استان باید چندین شهر تابعه داشته باشد به همین سبب این دو شهرستان از هم جدا شدند و نکته مثبت آن شهر شدن مناطقی چون، ابوزیدآباد، نوش آباد و سفید شهر بوده‌ است .این میان اختلافی وجود ندارد اما باید به مطالبات مردم نیز رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از اسناد متعلق به حوزه کاشان درحال انتقال به حوزه آران و بیدگل است که این امر باید رسیدگی شود از طرفی می‌طلبد درکنار جد و جهد فرماندار جوان آران و بیدگل ما نیز با اهتمام بیشتری تقسیمات خط مرزی را پیگیری کنیم این میان نیازاست نماینده مجلس نیز به عنوان نماینده دوشهرستان با همراهی خود نفع هردوشهرستان را دنبال کند.

علی هاشمی طاهری،عضوشورای شهر کاشان، با اشاره به آنکه کاشان و آران و بیدگل دوبخش لاینفک هستند گفت: دفاع از خط مرزی کاشان به معنای پایمالی حقوق مردم آران و بیدگل نیست اما از آنجایی که این دو شهرستان جدا و مستقل از هم هستند مرزهای این دو شهرستان باید به صورت دقیق مشخص و حفاظت شود.

هاشمی طاهری با اشاره به آنکه دو مرز ثبتی و سیاسی وجود دارد تصریح کرد: مرز ثبتی کاشان در سال ۱۳۱۶ مصوب شده‌ و مرز سیاسی ما سال ۷۵ مشخص شده است و طبیعتا با جداشدن مرز ثبتی و سیاسی اختلافاتی ایجاد شده‌است که مبنا مرز ثبتی بوده است.

وی افزود: بعدها مرز سیاسی در نقشه کاداس اداره ثبت اعمال و تا قبل از سال ۹۴ بیان شد اداره ثبت کاشان می‌تواند درصورت وجود اختلاف تغییراتی را اعمال کند اما درسال۹۴ و دوره مهندس منصوری تمایل به سمت مرز سیاسی رفت که مارا با مشکلات عدیده ای روبرو کرد لذا پیگیری این موضوع از وظایف حتمی تمام مسئولان شهری خصوصا فرماندار و نماینده مردم شهرستان کاشان و آران و بیدگل در مجلس است که باید به همیاری هم این مشکل را مرتفع کنند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود مجددا جلسه‌ای با حضور دکتر ساداتی نژاد بطور جدی پی گیری شود و حتی می‌طلبد تمامی دستورکارها را لغو و فقط این موضوع را پیگیری و به عنوان نمایندگان مردم این موضوع اساسی را به سر منزل مقصود برسانیم.

مجید شمس،عضو شورای اسلامی شهرکاشان، با اشاره به وظایف ۳۴ گانه شورا گفت: در دو بند از این وظایف به امکان ورود شورا به حریم شهری اشاره شده است؛ بند۱۱وظایف ۳۴ گانه ماده ۸۰ قانون شوراها اشاره‌کرده‌است که :همکاری با شهرداری به جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح های هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی .

وی تصریح کرد: این نکته خود قابل تامل است که شهرداری کاشان در حال حاضر می‌تواند ایرادات و اشکالاتش به خط مرزی را ارائه دهد و شوراهم به استناد لایحه شهرداری به این موضوع ورود پیدا کند و در مسیر قانونی خودش از حق و حدود مرزی کاشان دفاع کند.

شمس با اشاره به ماده۳۴ قانون شوراها افزود: بررسی و تایید طرح های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط و پیگیری قانونی جهت تصویب و اصلاح نهایی ارجاع گردد.

وی اذعان کرد: بنابر امکان موجود درخواست دارم کارشناسان در این امر،به خصوص آقای قپانی پور که مستقیم مسئول این بخش است با حمایت قانونی شورا و با شرح وظایف موجود این موضوع را به جد پیگیری کنند.

شمس افزود: درجلسه پیشین شورا با این موضوع، رئیس شورا نامه ای را با ۹ امضا به اداره کل ارسال کرد که متاسفانه اداره کل ثبت تاکنون پاسخ شورا را نداده‌است که این خود به نوعی بی‌احترامی به حساب می‌آید چراکه ملزم بوده اند پاسخ نمایندگان مردم را بدهند. البته اداره کل ثبت استان طی نامه دیگری و در همین راستا صرفا اشاره‌ای کرده است که مدیرکل امور شوراها نامه قبلی مدیرکل ثبت تقسیمات کشوری را همان مرز سال ۷۵ می‌داند و به نوعی صحبت اداره ثبت را تایید کرده‌است.

وی با بیان آنکه حتما شهرداری باید به این امر ورود پیدا کند و لایحه مشکلات و مسائل خدماتی خود را به شورا ارسال کند تصریح کرد:شهرداری در این منظر با کمک فرمانداری و اداره ثبت از طریق مجرای قانونی پی گیری کند و در حال حاضر نیز تا آنجایی که ممکن است ارسال مدارک را به صلاح نمی‌دانیم چرا که اگر مردم کاشان از این موضوع مطلع شوند حواشی و مسائل خاص خود را خواهد داشت لذا اداره ثبت همچنان باید بر مقاومت خود استمرار داشته باشد و نقش محوری این قضیه هم بر عهده فرمانداری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه طرح تفصیلی مصوب شده‌ است و محدوده قانونی شهر ما معلوم است ولی نمونه هایی مانند منطقه یحی آباد و محدوده صنعتی کویر مستلزم پیگیری های جدی تری است و از طرفی اداره ثبت هم با نقشه کاداس ارائه شده و تفاوتش با مرز ثبتی پیشین به مشکل برخورده‌است لذا فرمانداری با پیشنهاد لایحه شهرداری و تصویب شورا و پیگیری های تیم کارشناسی مجرب باید تلاش خود را در جهت تغییرواصلاح خط مرزی کاشان و آران و بیدگل بکند.

مصطفی کردمیل،عضوشورای شهر کاشان، با اشاره به آنکه تاکنون حدود ۲۵ جلسه در رابطه با مرز کاشان و آران و بیدگل تشکیل شده است گفت: متاسفانه هنوز نتیجه ای در این خصوص روی کاغذ نوشته نشده‌است و این در حالی است که ناهمگونی مرز ثبتی و سیاسی مشکلات زیادی را به وجود آورده‌ و موجب نارضایتی مردم شده است.

وی با تاکید بر اهمیت این موضوع تصریح کرد: بخش عظیمی از دشت های کاشان چون یحیی آباد، غیاث آباد،صفی آباد و اقبالیه که در تملک همیشگی کاشان بوده خارج از مرز سیاسی آن تعریف شده که این مورد مشکلات متعددی را در بر دارد لذا لازم است جلسات متعددی بین فرمانداری،شورای شهر و سایر ارگان های مرتبط تا حصول نتیجه دلخواه برگزار شود .

حسینعلی وکیل،عضوشورای شهر کاشان، با بیان آنکه کاشان و آران و بیدگل برای عقب نماندن از توسعه کشوری باید در تقسیمات جدید تحت عنوان استان کاشان در کنارهم قرار بگیرند گفت: از منظر شورای شهر هم اکنون مناطق مزرعه اسد آباد شامل بخشی از صنایع کارگاهی ما،دارالسلام و بخشی از مزارع زیر خط راه آهن در تقسیمات مرزی دچار مشکل است که خوشبختانه در لیست مصوب وزارت کشور مزرعه اسد آباد جز دهستان سفیدشهر که به عنوان یکی از نقاط مصوب هیئت دولت برای شهرستان آران و بیدگل دیده شده، نیست بنابر این به صورت قطع جز شهرستان کاشان است .

وی تصریح کرد : به سبب درگیری کشاورزان اسد آباد و منابع طبیعی این منطقه تحدید حدود شده است به این صورت که ۹۰۰ هکتار مزرعه اسد آباد که حدود۴۰۰ هکتار آن زیر خط راه آهن و ۵۰۰ هکتار آن بالای خط راه آهن قرار دارد لذا این منطقه بطور قطع جز شهرستان کاشان است لذا می‌طلبد اداره ثبت کاشان بطور جد روی مصوبه نقطه ای آن پافشاری کند .

وکیل افزود: مزرعه عیسی آباد نیز در نقشه سیاسی اعلام شده متعلق به آران و بیدگل دانسته شده‌است که مهمترین نقطه اختلافی مااست چرا که شهرک صنعتی کویر کاشان در آن منطقه قرار دارد که این منطقه نیز خوشبختانه جز تقسیمات کشوری شهرستان مجاور مصوبه هیئت دولت نیست .

وی تصریح کرد: نیمی از دشت وسیع اقبالیه شامل شهرک صنعتی راوند و دانشگاه کاشان این طرف خط و نیم دیگر آن، آن سوی خط قرار دارد و این درحالی است که این مناطق از دیر باز جز محدوده مصوب شهرستان کاشان بوده‌است که حدود ۸۰۰هکتار آن چسبیده به دانشگاه کاشان کاربری آموزش عالی دارد و تا شهرک صنعتی راوند و پایین دست بلوار قطب که جز مصوبه محدوده شهر کاشان است ادامه دارد که در سال ۹۰ و پیش از آن برای این محدوده مصوبه قانونی داریم لذا مصوبه کاشان مقدم بر مصوبه آران وبیدگل است.

وکیل اذعان کرد: بخشی از مزرعه غیاث آباد نیز جز محدوده مصوب شهری کاشان است همچنین مزرعه صدر خوشبختانه در محدوده مرز آران و بیدگل نیامده که بخشی از آن زیر خط آمده لذا بطور کل عناوینی که در مصوبه خط مرزی آمده خود می‌تواند کمکی باشد برای تصحیح خط مرزی کاشان و آران و بیدگل.

علیرضا پورعسگری،عضوشورای شهر کاشان،ضمن تقدیر از مسئولین فرمانداری و اداره ثبت و اسناد کاشان به جهت پیگیری موضوع خط مرزی کاشان و آران و بیدگل گفت:خط مرزی کاشان و آران و بیدگل موضوعی است که چندین سال در حال پیگیری است و کم لطفی هایی در دوره های سابق نسبت به این مهم شده است که امید میرود در دوره اخیر این کم لطفی ها جبران شود.

وی با بیان آنکه پروژه های کاشان تحت تاثیرمرز سیاسی قرار گرفته است تصریح کرد: بالغ بر ۹ میلیارد هزینه صرف پروژه کنار گذر کاشان شده ‌است که از لحاظ ترافیکی و ایجاد کمربندی مورد پیگیری تمام اعضای شورا نیز هست و در حوزه خدمات شهری قرار دارد و شورا هرکجا که می‌تواند باید در این موضوع دخالت و مطالبات خود را پیگیری کند.

عفت پدرام فر،عضوشورای شهرکاشان، با بیان آنکه مردم باید بدانند موضوع خط مرزی مربوط به سالهای اخیر نیست و از سال ۷۵ مطرح بوده‌است گفت: جا دارد از رئیس شورای شهر بابت پرداختن مجدد و توجه به این موضوع تشکر کرد این مهم مورد نظر تمامی اعضای شورا است و امید می رود که با پیگیری بیشتر و همکاری فرمانداری،شورای شهر و نماینده مجلس به نتایج دلخواه منتج شود.

عباسعلی قپانی پور،معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار کاشان، با اشاره به آنکه تعیین خط مرزی کاشان و آران وبیدگل و بطور کلی تقسیمات مرزی زیر مجموعه معاونت سیاسی فرمانداری است بیان کرد: شورای شهر به لحاظ قانونی نمی‌تواند به مسائل تقسیمانی ورود پیداکند اما فرمانداری به کمک شورای شهر نیاز دارد و برای آنکه بتواند ورود قانونی داشته باشد می‌تواند برای دفاع از محدوده خود در محدوده خدماتی و حریم شهر وارد شود لذا شورای شهر می‌تواند به جاده نوش آباد، یحیی آباد و به طرف سایپا که حریم و محدود خدماتی شهر است ورود پیداکند و از حق خود دفاع کند‌

قپانی پور تصریح کرد: برا اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۷۵ که شهرستان آران و بیدگل تشکیل می‌شود؛ بخش آران و بیدگل به مرکزیت شهر آران و بیدگل و با تابعیت بخش مرکزی به مرکزیت دهستان سفید دشت و بخش کویرات به مرکزیت ابوزیدآباد به عنوان شهرستان آران و بیدگل شناخته شده و به عنوان شهرستان آران و بیدگل از کاشان جدا می‌شود.

وی افزود: منطقه مورد بحث یحیی آباد در مصوبه نقطه‌ای سال ۷۵ شهرستان آران و بیدگل نبوده است و از طرفی این منطقه جزو مناطق خدماتی شهر کاشان بوده که برای اثبات حرفمان باید مدارک و اسناد آن را به وزارتخانه تحویل دهیم لذا تقاضای کمک از شهرداری شورای شهر در این زمینه داریم.

قپانی پور با بیان آنکه لازمه تشکیل هر شهرستانی تعیین خط مرزی است از مشخص نشدن این مرز در زمان تشکیل شهرستان آران و بیدگل ابراز تاسف کرد گفت: در زمان دولت آقای احمدی نژاد مجددا اقدام به برداشت نقاط و تعیین دقیق خط مرزی کردند و از مرز نطنز تا آب‌شیرین و سن سن را با انگیزه و رویکرد حل مشکل مردم دو شهرستان جی پی اس زدیم.

سلیمانی، رئیس اداره سیاسی،امنیتی و اجتماعی با بیان آنکه حساسیت موجود به مرز سیاسی به علت رفع مشکل مردم است گفت: چند سال پیش هردو فرماندار کاشان و آران و بیدگل برای مرز سیاسی به توافق رسیدند و مرز پیشنهادی به استانداری ابلاغ شد پس از آن به کمیسیون سیاسی – دفاعی وزارت کشور ارجاع شد تاییده هیئت دولت را گرفت برای تایید نهایی به مجلس اعلام شد ولی نماینده سابق این تقسیم حدود را برگرداند که اگر اینچنین نمی‌شد مشکلات فعلی را نداشتیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها راه آن است که مجددا فرماندار دو شهرستان بر اساس قوانین تقسیمات کشوری به توافق مرزی برسند مجددا به وزارت کشور و هیئت دولت اعلام شود و آنجا به تایید برسد و هرجا که بشود برای نفع مردم کوتاه بیایند.

مهدی اسماعیلی،رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کاشان،با اشاره به مرز سیاسی اعلام شده در سال ۷۷ گفت: مرز ثبتی مندرج در سیستم ثبت اسناد با مرز سیاسی اعلام شده مغایرت شدید دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت در مرز سیاسی اعلام شده اجحاف زیادی در حق کاشان شده‌است و حدود یک میلیون و سیصد هزار متر مربع از اراضی که سوابق ثبتی آن در ثبت کاشان بوده باید به آران و بیدگل اهدا شود.

وی تصریح کرد: تا سال ۹۰ که کاداس در سیستم ثبت موجود نبود مشکلی با این موضوع وجود نداشت اما پس از آن نقشه کاداس بر اساس مرز سیاسی اعلام و بیان شد که باید در اداره ثبت بر اساس آن عمل شود پس از آن تا سال ۹۴ به سبب آنکه مرز اعلام شده قابل اصلاح بود مشکل کمتری داشتیم.

اسماعیلی با بیان آنکه پس از تثبیت نقشه کاداس در سال ۹۴ مشکلات متعددی آمده افزود: از جمله مشکلات به وجود آمده آن بود که مثلا فردی که پیش از این درمرز کاشان سند تشکیل داده بود براساس نقشه کاداس زمینش در محدوده آران و بیدگل قرار می گیرد و به تبع با نامه نگاری ها و دشواری هایی روبرو می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.