×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

با حفظ سلامت روان؛ ویروس کرونا را مهار کنیم

این روز ها در اخبار، شبکه های مجازی و بین عموم جامعه صحبت از ویروس کرونا، مبتلاء شدن به این ویروس و ترس از بین رفتن خودمان و عزیزانمان است‌.

عامرنیوز : حسین ملک زاده؛ متخصص روانشناسی بالینی: این روز ها در اخبار، شبکه های مجازی و بین عموم جامعه صحبت از ویروس کرونا، مبتلاء شدن به این ویروس و ترس از مرگ برای خود و عزیزانمان است‌.

در کنار این موارد، آموزش ها و مراقبت های بهداشتی گاهی به شدت از سوی افکار عمومی دنبال میشود و بعلت ترس شدید از مبتلاء شدن به این ویروس توصیه های بهداشتی با افکار بیمارگونه و وسواسی انجام میشود.

آنچه که در بعد روانی جامعه ما رخ داده است موج گسترده ای از ترس، تشویش، دلهره و نگرانی های شدید و مفرط است که اینگونه  هیجان ها و احساسهای منفی میتواند عملکرد روانی،شناختی و  رفتاری ما را در طول زمان مختل سازد.

ترسهای غیر واقعی، نامعقول، طولانی و نگرانی های شدید موجب افزایش استرس است و در ادامه تولید انبوهی از رفتارها و افکارهای اضطرابی را برای ما به دنبال خواهد داشت. به عبارتی دیگر ما تبدیل به فردی نگران و پر تنش خواهیم شد‌.

اگر به این افکارناسالم منفی و ترسهای روانی شدید بهاء بدهیم و هر روز چندین مرتبه تفکر منفی را در ذهنمان تکرار کنیم و احساسات منفی را در خودمان تشدید کنیم بعد از مدت زمان کوتاهی، چرخه عادت ذهنمان منفی و نگران کننده میشود به گونه‎‌ ای که از زمانی که بیدار شویم، دائم به مسائل و اتفاقات روزمره زندگیمان با دید نگرانی‌، ترس و استرس برخورد خواهیم کرد و این امر منجر به تضعیف شدن حال روانی ما خواهد شد.

در اثر تولید و تکرار افکار منفی در ذهنمان ، ایجاد تنش و نگرانی زیاد در احساسمان ،عملکردهای بدن خصوصاً سیستم ایمنی بدن تضعیف خواهد شد. همان طور که می دانید برای مقابله با ویروس کرونا سلامت سیستم ایمنی بدن الزامی است.

توصیه های روانشناختی :

از منابع علمی و موثق در مورد عملکرد ویروس کرونا و اقدامات مناسب، توصیه ها و مراقبت های لازم را پیگیری کنید.

فقط کافی است مراقبت های بهداشتی را در حد لازم و صحیح آن انجام دهید.

زندگی عادی خود را با نشاط و امیدواری به همراه مراقبت های توصیه شده ادامه بدهید، زندگی شما مستلزم پیگیری مداوم اخبار ویروس کرونا نمی باشد چون با اینگونه حساسیت نشان دادن سلامت روان شما ناخواسته بر اثر دریافت اخبار منفی به خطر می افتد.

هر خبر، فیلم و نوشته ای را در تلگرام، اینستاگرام و اینترنت دنبال نکنید و حتی برای دیگران بیان نکنید. در اینصورت شما بدنتان را میزبان افکار نگران کننده و دلهره آوری می کنید که میتواند سلامت سیستم ایمنی بدنتان را برای دفاع از این ویروس تضعیف و ناکارآمد کند.

در گفتگوهای بین اعضای خانواده، دوستان و نیز در محل کار کمتر در مورد کرونا و اخبار جدید آن صحبت کنید، امید داشتن، توکل، افکار مثبت و سالم، عنصرهای مهم و تاثیرگذاری در جهت افزایش کارامدی و قدرت دفاعی سیستم ایمنی بدن میباشد.

به جای ترویج نگرانی به یکدیگر امیدواری و انرژی مثبت بدهید، مطالب مفید و امیدوار کننده  را منتشر کنید، افکار سالم مثبت را در جامعه رواج دهید.

مطمئن باشید با کمک متخصصین ویروس کرونا مهار خواهد شد اما بعد از آن، این آثار روانی بجا مانده در افکار و احساس ما میتواند به صورت بیماریهای روحی روانی در ما ظهور کند پس به سلامت روانمان بیشتر اهمیت بدهیم.

هنگام بیداری و شروع روز زمانی را به انرژی، شادی و احساس خوب تخصیص دهید.

به هیچ عنوان توصیه نمیکنم در مقابل کودکان ،اخبار نگران کننده را دنبال و برایشان بیان کنید. کودکان از ما به راحتی از ما الگو میپذیرند ،آنها را دچار اضطراب و نگرانیهای شدید خودمان نکنیم ، ذهن و روان کودکان ظرفیت این همه ترس و استرس را ندارند ومنجر به واکنش های روانی شدید برایشان میشود

بیایید در کنار یکدیگر توصیه های لازم علمی، بهداشتی و روانی را برای عموم جامعه نشر بدهیم و زمینه ساز نگرانی ها و ترسهای افراد جامعه خودمان نباشیم‌.

با حفظ سلامت روان؛ ویروس کرونا را مهار کنیم و به فکر سلامت روان هموطنان خود باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.