×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

آلودگی ۲ هزار هکتار از باغ‌های کاشان به مگس مدیترانه‌ای

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: ۲ هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده شده است.

عامرنیوز :وحید انصاری اظهار کرد: هجوم آفت مگس میوه مدیترانه‌ای سبب خساراتی به باغ های شهرستان کاشان شده هر چند که باغداران با روش های کنترلی استفاده از تله ها،طعمه پاشی و سایر روش های مبارزه با این آفت تا حدی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه ای در باغات شده اند.

مگس میوه مدیترانه ای با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann یکی از مخرب ترین آفات در بخش کشاورزی می باشد که به دلیل دامنه میزبانی وسیع، قدرت تولید مثل و انتشار بالا و توانایی حشرات بالغ برای بقاء در شرایط آب و هوایی بسیار سخت برای چندین ماه در بین گونه های دیگر مگس میوه، رتبه اول را دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بیان کرد:این مگس یکی از ۱۰ آفت مهم خسارت زا برای بیش از ۲۵۰ گونه محصول کشاورزی است و بین آنها بیش از همه به هلو، شلیل، مرکبات، خرمالو، سیب، گلابی، انار، انجیر، آلو، انگور و بعضی از گیاهان زراعی یکساله حمله و خسارت اقتصادی وارد می کند.

انصاری گفت: لاروها با تغذیه از گوشت میوه کل میوه را به یک توده آبدار و غیرقابل خوردن تبدیل می کنند و سبب ریزش میوه های آلوده در کف باغ می شوند.

وی اظهار کرد: آلودگی به این آفت در اواخر تابستان ۱۳۹۴ در کاشان مشاهده و ثبت شد و در سال جاری نیز در اواسط خرداد ماه برای هشتمین سال متوالی حضور آفت در شهرستان محرز شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بیان کرد: هر سال با تشکیل شبکه مراقبت در شهرستان کار رصد، ردیابی و پایش جمعیت آفت مذکور در کاشان انجام می شود و در صورت افزایش جمعیت و لزوم مبارزه ترکیبات لازم به صورت رایگان بین باغداران توزیع می شود.

انصاری گفت: همچنین برنامه ریزی های لازم برای برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی به منظور اطلاع رسانی و آموزش باغداران در همه مناطق شهرستان انجام شده است.
وی افزود: نصب تله های مکفیل یا بطری های پلاستیکی حاوی طعمه مسموم به تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ عدد در هر هکتار، طعمه پاشی با ترکیب پروتئین هیدرولیزات و سم، جمع آوری و امحا میوه های آلوده به شکل روزانه و شخم و پاکنی باغات در زمستان از جمله روش های مبارزه با این آفت می باشد.
وی اظهار کرد: باغ های حومه شهر از جمله فین، طاهر آباد و راوند از بخش مرکزی، و برخی مناطق در بخش نیاسر، قمصر و برزک به این آفت آلوده می باشند که با توجه با تجربه های سال های گذشته و رفتار آفت پیش بینی می شود با کاهش دما در اواخر تابستان جمعیت آفت رو به افزایش باشد، این امر تهدید جدی برای محصولات باقیمانده از جمله انار و خرمالو خواهد بود.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بیان کرد: با توجه به اینکه موفقیت در مبارزه با این آفت نیاز به مشارکت همگانی و عزم عمومی دارد، باغ داران با جدیت بیشتر ضمن همکاری با کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با آفت در باغات خود اقدام کنند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.