×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

آغاز عملیات مرمت تزیینات نقاشی کاروانسرای گمرک بازار کاشان

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از آغاز عملیات مرمت تزیینات کاروانسرای بازار تاریخی این شهر خبر داد.

عامرنیوز : سرمدیان با اعلام این خبر گفت: کاروانسرای گمرک یا شریف‌خان یکی از آثار ثبتی ارزشمند تاریخی بازار شهر کاشان از نظر معماری و تزئینات وابسته به آن شامل گچ‌بری، کاشی‌کاری، آجرکاری و نقاشی  می‌باشد که قدمت آن به دوره صفویه تا قاجار می‌رسد و به‌صورت گودال باغچه با سه طبقه در زمینی به مساحت تقریبی حدوداً ۲۰۰۰ مترمربع در امتداد راسته اصلی بازار احداث شده است.

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان افزود:«این بنا که از یک طرف به راسته اصلی بازار و از طرفی دیگر به میدان سنگ متصل می‌شود به شماره ثبتی ۳۶۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و از جمله آثار ارزشمند مجموعه بازار است.
او ادامه داد: این بنا به یکی از دولتمردان متمول کاشان به نام شریف‌خان نسبت داد شده که گویا تا اواخر دوره صفویه با عنوان سرای شریف‌خان شهرت داشته و پس از آن به کاروانسرای گمرک تغییر نام گرفته، که خرید و فروش فرش در آن انجام می‌شده است.
سرمدیان تصریح کرد: بیشتر تزئینات نقاشی‌های این بنا در راهروی ورودی متصل به راسته بازار قرار دارد که شامل نقوش ختایی و اسلیمی، شمسه و ترنج است که با رنگ‌های متنوعی همچون طلایی، اخرا، سبز زنگاری و لاجورد اجرا شده است، همچنین در برخی نقاط نیز تصاویر گرفت و گیر و نقوش تصویری همچون معرکه گیر و خرس به چشم می‌خورد.
عباس متولی معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز در همین زمینه گفت: فاز اول مرمت تزئینات نقاشی‌های راهروی ورودی این بنا شامل پاک‌سازی، تثبیت، استحکام بخشی و موزون سازی ترنج و لچکی‌های بخش ورودی است که توسط استاد مرتضی شبانی انجام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.