×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

آشنایی با عید سیدها در کاشان

آشنایی با آداب و رسوم عید غدیر شهرستان کاشان

عشق و علاقه و دوستداری دیرینه ی مردم کاشان نسبت به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار باعث شده نه تنها در برپایی مراسم سوگواری و عزاداری شهادت و وفات آن هابلکه در مناسبت های ولادت و وقایع دیگری از قبیل اعیاد مذهبی با آداب و تشریفات خاص مراسم جشن و سرور برگزار می کنند.

آثار تاریخی و فرهنگی متعدد و مختلف و نیز آداب و سنت های مذهبی مبین سابقه ی چند صد ساله ی تعصبات مذهبی مردمان این دیار است که به واسطه این تعصبات شور و شعور مذهبی و دینی در مناسبت های مختلف شهر را فرا می گیرد از جمله اعیاد اسلامی که هرکدامشان در کاشان آداب و رسوم خاص خود را دارند.
عید غدیر بعد از عید باستانی نوروز مهم‌ترین و شاخص ترین عید در نزد مردمان کاشان است که به عید «سادات» یا عید سیدا (سیدها) معروف است.

در کاشان سیدها سید بودن را افتخار می دانند چون معتقدند اصل و نسب شان به یکی از ائمه (ع) بر می گردد به همین علت حضرت زهرا (س) را مادر خطاب می کنند و در روز عید غدیر شروع ولایت و امامت حضرت علی(ع) را جشن می گیرند و چون خود را از ذریه امیرالمؤمنین(ع) می دانند واقعه ی غدیرخم را جشن می گیرند و در منزل می نشینند تا دیگران به دیدار آن ها آمده و بهشون تبریک بگویند.

بنابراین عید غدیر در نزد سیدها از عید نوروز بزرگ تر و مهم تر است. یکی دوماه پیش از عید خود را آماده می کنند برای پذیرایی از مهمانانی که در روز عید به دیدارشان می آیند. مانند عید نوروز با آداب خانه تکانی، گردگیری و نو کردن بخش هایی از دکوراسیون خانه، خرید لباس نو، خرید ملزومات پذیرایی، تهیه میوه و شیرینی و غیره به استقبال عید غدیر می روند.

لازم به ذکر است مراسم “عید غدیر در کاشان” در سال ۱۳۹۸ به شماره ۲۰۶۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهند شد.